Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Współpraca zduńskowolskiej Policji z bankami

19 lutego 2020 r. w auli Komendy Powiatowej Policji w Zduńskiej Woli odbyło się spotkanie z przedstawicielami placówek bankowych prowadzących działalność na terenie powiatu zduńskowolskiego. Podjęcie wspólnych działań wymierzonych przeciwko przestępcom dokonującym oszustw pod tzw. "legendą" ma jeden cel: uchronić seniorów przed utratą oszczędności.

Przewodnim tematem spotkania było wypracowanie wspólnego algorytmu postępowania w przypadku podejrzenia próby oszustwa metodami „na wnuczka, na policjanta, na funkcjonariusza CBŚP, adwokata ..." oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy instytucjami. Specyfikę tych przestępstw omówił pełniący obowiązki Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Zduńskiej Woli podinsp. Józef Poreda oraz Naczelnik Wydziału Kryminalnego kom. Marcin Bucheld. Bardzo ważną rolę w przeciwdziałaniu przestępstwom tego typu odgrywa świadomość społeczeństwa, w tym pracowników instytucji finansowych oraz bezpośrednia komunikacja przedstawicieli placówek bankowych z Policją.  Funkcjonariusze podkreślali, że odpowiedni przepływ informacji pomiędzy bankami, a Policją może zdecydowanie skrócić czas reakcji, który ma decydujący wpływ w ewentualnym ujęciu przestępcy oraz udaremnienia próby oszustwa. Omówiono również dotychczasowe doświadczenia związane z takim rodzajem przestępstw, wymieniono się spostrzeżeniami, możliwymi rozwiązaniami wpisanymi w procedury obowiązujące pracowników placówek oraz zasygnalizowano, na co należy zwrócić uwagę podczas kontaktu z seniorem, gdy wypłaca większą kwotę pieniędzy z bankowego konta.

Inicjatywa i cel spotkania zostały bardzo dobrze przyjęte przez uczestników, którzy wykazali się zrozumieniem dla problemu i zaangażowaniem w wypracowaniu wspólnych rozwiązań dla dobra lokalnej społeczności. Jednym z wielu wyciągniętych wniosków była między innymi potrzeba kolejnych spotkań instruktażowych i kontynuacja współpracy.
 
Zduńskowolscy policjanci nieustannie ostrzegają mieszkańców, uświadamiając w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Stosowne apele kierowane są za pomocą lokalnych mediów, księży, samorządowców, a także rozpowszechniane w instytucjach użyteczności publicznej. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania, dlatego w dalszym ciągu apelujemy o ostrożność.
 

NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!

Pamiętajmy, że oszuści wbrew pozorom wykorzystują podobne, wielokrotnie sprawdzone legendy. Najczęściej podają się za członka rodziny, który pilnie potrzebuje chwilowego wsparcia finansowego, gdyż został zatrzymany przez policję. Inną często stosowaną legendą jest podawanie się za „policjanta/ wnuczka/ funkcjonariusza CBŚP”. W tym przypadku oszuści wciągają ofiarę w działania policyjne, które mają na celu złapanie oszustów, ale potrzebują do tego „przynęty” w postaci pieniędzy, czym większej kwoty tym lepiej.

Jak działają sprawcy?

Sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.

Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby. Mogą też podawać się za funkcjonariusza Policji lub funkcjonariusza CBŚP. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna osoba. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.

Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji N I G D Y nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie, N I G D Y nie żądają pieniędzy oraz N I G D Y nie proszą o ich przekazanie nieznanej osobie! W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich lub skontaktujmy się z Policją.

 

Powrót na górę strony