Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Warto być bezpiecznym pieszym

W 2016 roku odnotowano 8 461 wypadków z udziałem osób pieszych (25,1% ogółu), w których zginęło 868 pieszych (38,7% ogółu), a 7 974 pieszych odniosło obrażenia ciała (19,6% ogółu). Najczęściej do wypadków z osobami pieszymi dochodziło w obszarze zabudowanym, jednakże skutki wypadków mających miejsce w obszarze niezabudowanym były tragiczniejsze, gdyż prawie w co trzecim wypadku zginął człowiek, zaś w obszarze zabudowanym w co trzynastym.

Zdarzenia z udziałem pieszych, to w większości zdarzenia zakwalifikowane jako „najechanie na pieszego”, pozostałe to inne zdarzenia, w których pieszy został poszkodowany np. w wyniku zderzenia dwóch pojazdów, a następnie wjechania pojazdu na chodnik, wjechania w wiatę przystanku komunikacji, uderzenie w słup lub znak, który przewracając się uderzył w pieszego lub też pieszy przyczynił się do powstania wypadku drogowego nie doznając w nim obrażeń ciała.

Najwięcej wypadków spowodowali kierujący pojazdami, jednakże najwięcej osób zginęło w  wypadkach, w których sprawcami byli sami piesi.

Aby bezpiecznie korzystać z drogi jako pieszy trzeba posiadać na ten temat wiedzę. To pomaga i sprawia, że prawdopodobieństwo wypadku staje się dużo mniejsze

Światło odblaskowe – to błysk rozsądku na drodze - w mieście i poza miastem

Piesi mylą dwa pojęcia – widzieć i być widocznym. Sądzą, że jeżeli widzą nadjeżdżający z przeciwka samochód lub jego światła, to i oni są widziani przez kierującego pojazdem. To błąd! Im wcześniej kierowca zauważy pieszego na jezdni tym skuteczniej zahamuje. Nie jest przesadą hasło, które mówi, że

Odblask = życie.

Elementy odblaskowe są tak dobrze widoczne ponieważ odbijają światła. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków z tyłu i z przodu.

Każdy pieszy, który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Do tego zapisu nikogo nie trzeba przekonywać, warto jednak namówić dzieci aby nosiły elementy odblaskowe, nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, czyli najlepiej przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę zarówno w dzień jak po zmierzchu. W przepisach przewidziano wyjątek: pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Nowy przepis nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważne jest ich umieszczenie: odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców – wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów. Te dodatkowe metry pozwalają  kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego. Kupując odzież dla dzieci warto wybrać taką, która ma trwale naszyte elementy odblaskowe. Te zasady zwiększą również bezpieczeństwo dorosłych.

Przechodzenie przez jezdnię

To niby nic trudnego, ale czynność ta powinna być wykonywana „z głową”. Przejście dla pieszych wskazuje tylko miejsce, w którym dozwolone jest przechodzenie przez ulicę lecz nie zapewnia stu procentowego bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo zapewniamy sobie sami.

Przechodząc przez jezdnię pamiętaj:

  • Nie przechodź przez ulicę „z marszu”, zatrzymaj się i oceń sytuację.
  • ZAWSZE, niezależnie od tego gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie – przechodzisz. Jeśli samochód nie zwalnia CZEKAJ, nawet gdy masz zielone światło.
  • Stosuj zasadę szczególnej ostrożności, przecież może się zdarzyć, że kierowca będzie nietrzeźwy albo zachowa się jak nieodpowiedzialny pirat drogowy. Masz za dużo do stracenia żeby mu udowodnić, że to ty masz pierwszeństwo.
  • Uważaj szczególnie wtedy gdy jest zła widoczność na drodze, czyli: o zmroku, w nocy,  w czasie deszczu albo śniegu. 
  • Nigdy nie przechodź w miejscu gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych np. tam gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
  • Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku. itp.
  • Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
  • Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową zawsze upewnij się czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach RUCHU.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu 
  • Jednakże poza przejściem możesz pokonać jezdnię tylko pod warunkiem, że nie spowoduje TO zagrożenia bezpieczeństwa lub utrudnienia ruchu pojazdów.
  • Będąc na jezdni poza przejściem ustępuj pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi idź drogą najkrótszą.
  • Zabrania się: przebiegania przez jezdnię, przechodzenia w miejscu o ograniczonej widoczności, zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby.

Nie ryzykuj! Nie przechodź (przebiegaj) na czerwonym świetle. W miastach takie zachowanie pieszych zalicza się do głównych przyczyn wypadków z ich udziałem.

Poruszanie się poboczem i jezdnią

  • Z pobocza korzystaj tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Dopiero gdy nie ma pobocza albo nie nadaje się ono do użytku możesz iść po jezdni.
  • Chodzenie po jezdni jest zawsze ostatecznością. To najmniej bezpieczne miejsce dla pieszego, bo jezdnia jest przede wszystkim dla pojazdów. Pieszy na jezdni jest tylko gościem.
  • Pobocze często ma dużo gorszą nawierzchnię niż jezdnia np. rośnie na nim trawa, albo jest wysypane żwirem, mimo to będziesz tam znacznie bezpieczniejszy niż na jezdni. Wygoda to nie wszystko, liczy się bezpieczeństwo !
  • Gdy wzdłuż drogi biegnie chodnik i pobocze, zawsze wybieraj chodnik !
  • Poboczem lub jezdnią należy chodzić lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów). Idąc po jezdni zajmuj miejsce najbliżej jej krawędzi i obowiązkowo ustępuj pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi. Oznacza to obowiązek zatrzymania się lub nawet zejścia z jezdni.
  • Poruszanie się lewą stroną drogi zapewnia lepszą widoczność i zwiększa Twoje bezpieczeństwo, jest to elementarna zasada. Chodzenie prawą stroną powoduje, że pieszy nie widzi nadjeżdżającego z tyłu samochodu, co na wąskich drogach grozi potrąceniem, zwłaszcza w sytuacji wymijania się dwóch pojazdów.
  • Idąc jezdnią lub poboczem obserwuj nadjeżdżające samochody, w razie gdy pojazd nie zmienia toru jazdy aby bezpiecznie Cię wyminąć zejdź z jezdni, a gdy idziesz poboczem dla własnego bezpieczeństwa przesuń się jeszcze dalej od krawędzi jezdni, nawet gdy jest to niewygodne.
  • Przepisy zezwalają, aby na drodze o małym ruchu przy dobrej widoczności dwóch pieszych szło obok siebie, jednak dla własnego bezpieczeństwa lepiej po jezdni chodzić „gęsiego”. Przy złej widoczności chodzenie po jezdni parami jest zwykłą lekkomyślnością i narażaniem życia.
  • Będąc na jezdni szczególnie uważaj na zakrętach dróg i wzniesieniach gdyż kierowcy mogą Cię wówczas zauważyć dosłownie w ostatniej chwili.
  • W czasie deszczowej pogody czy też opadów śniegu także musisz kontrolować sytuację na drodze, a nie skupiać się głównie na osłanianiu parasolką, spoza której nie widać nadjeżdżających samochodów.

Siedząc za kierownicą samochodu pamiętaj:

  • Jesienią widoczność może być bardzo zła także w ciągu dnia.
  • Pieszy jest gorzej widoczny, nawet tam gdzie są oświetlone ulice.
  • Podczas złej widoczności piesi „zlewają” się otoczeniem. Przygotuj się, że zobaczysz pieszego w ostatniej chwili.
  • Pieszy widzi samochód, ale nie zawsze Ty widzisz pieszego. Dlatego: NOGA Z GAZU !
  • Na mokrej nawierzchni wydłuża się droga hamowania pojazdu. Miej to na uwadze gdy dojeżdżasz do  przejścia dla pieszych.
  • Stopień obrażeń potrąconego pieszego jest uzależniony od prędkości jadącego pojazdu. Pieszy potrącony przez samochód jadący z prędkością 60 km/h ma 15% szans na przeżycie a z prędkością 50 km/h około 40 %. Nawet jeśli przeżyje  często zostaje osoba niepełnosprawna do końca życia. PRĘDKOŚĆ JEST ZABÓJCĄ !

Łamanie przepisów słono kosztuje

Najwyższą ceną za nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego i brak rozsądku na drodze jest wypadek drogowy. Za łamanie przepisów jak wiadomo jest też cena wymierna w złotówkach, czyli mandat. Może go dostać zarówno pieszy jak i kierowca. Przykładowy „cennik”:

Gdy przepisy łamie pieszy:

Naruszenie

Grzywna

w zł

Wejście na przejście dla pieszych, jeżeli sygnalizator nadaje sygnał czerwony

250

Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd:

 

1) na przejściach dla pieszych

50

2) w miejscach innych niż przejścia dla pieszych

100

Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi

100

Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenia zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni

50

Niestosowanie się do znaków drogowych dotyczących ruchu pieszych

50

Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi:

 

1) na obszarze zabudowanym

50

2) na obszarze niezabudowanym

100

Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko

50

Przebieganie przez jezdnię

50

Chodzenie po torowisku

50

Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie

100

Naruszenie obowiązku korzystania przez pieszego z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza

50

Naruszenie przez pieszego idącego po poboczu lub jezdni obowiązku poruszania się po lewej stronie drogi

50

Naruszenie przez pieszych obowiązku poruszania się po jezdni jeden za drugim

50

Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko

50

Korzystanie z dróg niedostępnych dla pieszych

50

Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów

50

 

Gdy przepisy łamie kierowca.

 

Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi

200

Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu

350

Nieustąpienie pieszym przez kierującego pojazdem pierwszeństwa na skrzyżowaniu   przy skręcaniu w drogę poprzeczną

350

Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni

350

Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej

350

Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu w takim miejscu i na taki czas, aby umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej - w przypadku braku wysepki dla pasażerów na przystanku

100

Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych pojazdem silnikowym

250

Naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku

100

Dodatkowo kierujący otrzyma za popełnione wykroczenie punkty karne, np.:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu – 10 pkt
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania – 6 pkt
  • niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej – 10 pkt,
  • wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przednimi – 10 p

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 9.96 MB)

Powrót na górę strony