Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zanim kupisz - sprawdź

Zduńskowolscy policjanci apelują, aby uważać, co i od kogo kupujemy w Internecie. Bardzo tania oferta często okazuje się niestety nieuczciwa. Wszyscy coraz częściej korzystamy z internetowych zakupów na popularnych portalach aukcyjno-ogłoszeniowych lub w sklepach internetowych. Wiele osób zgłasza się później na policję, by poinformować o oszustwie. W ostatnich dniach do Komendy Powiatowej Policji w Zduńskiej Woli zgłasza się coraz więcej osób pokrzywdzonych, którzy zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty, bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera.

Pamiętajmy, że każda osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu czynu, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.

Policjanci Referatu do Walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją, opracowali poradnik, który w czytelny sposób pokazuje na co należy zwrócić uwagę, dokonując zakupów przez internet.


 

SPRZEDAWCA PRYWATNY (OLX, Allegro, otomoto itd.)

SKLEP INTERNETOWY/FIRMA

  • dane sprzedawcy - poznaj imię, nazwisko i adres sprzedawcy, masz do tego prawo.

  • adres- sprawdź na stronie internetowej https://www.google.pl/maps/- co znajduje się pod adresem podanym przez sprzedawcę. Jeżeli znajduje się kamienica, blok, pustostan, bądź pole, niech wzbudzi to Twoje podejrzenia. Uczciwy sprzedawca nie oszukuje kupujących w sprawie adresu swojego zameldowania. Nie daj się zwieźć pozorom.

  • telefon- zapisz numer telefonu, wykonaj telefon w sprawie towaru. Uczciwy sprzedawca, odbierze połączenie oraz udzieli szczegółowych informacji na temat produktu. Jeżeli sprzedawca nie chce podać numeru telefonu, uważaj!

  • adres e-mail- przed zakupem, nawiąż kontakt e-mail ze sprzedającym. Poproś o więcej zdjęć towaru robionych w warunkach domowych. Bądź czujny.

  • zaproponuj odbiór osobisty bądź wysyłkę kurierem za pobraniem. Jeżeli sprzedawca odmówi może to świadczyć o jego nieczystych intencjach.

  • sprawdź aktualne opinie o sprzedającym (max.2 tygodnie), przeczytaj uważnie negatywne i neutralne komentarze oraz skontaktuj się z osobami je wystawiającymi. Sprawdź ile towarów sprzedawca zakupił, jeżeli tylko prowadzi sprzedaż - uważaj!

  • sprawdź kiedy zostało założone konto sprzedawcy (Allegro.pl), jeżeli założył je niedawno, poszukaj innego sprzedawcy.

  • sprawdź jakie towary wystawia sprzedawca; czy są to zdjęcia skopiowane z internetu, czy robione w warunkach domowych. Jeżeli sprzedawca wystawia towar, posługując się zdjęciami z internetu, możliwe, że w ogóle nie posiada towaru i chce nas oszukać.

  • wysyłka towaru z Azji - jeżeli towar wysyłany jest z Azji, bądź spoza granic RP, odstąp od kupna, możliwe, że towar nigdy do Ciebie nie dotrze.

  • czas dostawy - to zwykle kilka dni, jeżeli sprzedawca zaznacza, że może on wydłużyć się do kilkunastu bądź kilkudziesięciu dni, możliwe, że towaru nie posiada i gra na zwłokę. Odstąp od kupna.

  • nie wierz w okazje cenowe - one NIE istnieją.

  • dane sklepu internetowego/firmy. Uczciwy sprzedawca podaje dane sklepu. Nazwę, NIP, REGON, adres, telefon, adres e-mail. Sprawdź na różnych stronach internetowych aktualne opinie na temat sklepu (max. 2 tygodnie)

  • adres- sprawdź na stronie internetowej https://www.google.pl/maps/- co znajduje się pod adresem sklepu. Jeżeli znajduje się kamienica, blok, pustostan, bądź pole, niech wzbudzi to Twoje podejrzenia. Uczciwe sklepy mają swoje siedziby i podają dokładne adresy. Nie kupuj towaru od sklepów internetowych z siedzibą za granicą!

  • telefon- zadzwoń do sklepu, zapytaj o towar. Jeżeli firma nie podaje numeru telefonu, odstąp od kupna!

  • adres e-mail - przed zakupem nawiąż kontakt e-mail ze sklepem. Zapytaj czy posiadają towar na stanie sklepu, o możliwość zwrotu oraz o czas realizacji zamówienia. Jeżeli sklep nie odpowiada na wiadomości e-mail, uważaj.

  • zaproponuj odbiór osobisty towaru bądź wysyłkę kurierem za pobraniem. Jeżeli sklep odmówi, uważaj!

  • sprawdź jak duży jest sklep i ile towarów wystawia do sprzedaży. Jeżeli sprzedawca podaje się za sklep, a wystawia kilka towarów, uważaj.

  • sprawdź kiedy zostało założone konto sprzedawcy np. na portalu Allegro.pl, jeżeli jest to sklep działający od kilku miesięcy, bądź czujny.

  • wysyłka towaru z Azji - jeżeli towar wysyłany jest z Azji, bądź spoza granic RP, odstąp od kupna, możliwe, że towar nigdy do Ciebie nie dotrze.

  • przeczytaj uważnie regulamin. Uczciwe sklepy internetowe posiadają rozbudowane regulaminy, regulujące każdą możliwą sytuację.

  • cena - nawet bardzo duże sklepy nie oddadzą towaru za darmo. Omijaj okazje z podejrzanie niskimi cenami. To nie okazja. To oszustwo.

Powrót na górę strony