Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustów podających się za policjantów lub członków rodziny

29 grudnia 2022 roku, trzech seniorów z gminy Szadek, wykazało się roztropnością i nie dało się oszukać, chociaż przestępca z drugiej strony słuchawki starał się przekonać seniorów, że jest policjantem. Przypominamy, że policjanci nigdy nie chcą żadnych przelewów na podane przez telefon konto bankowe i nie przyjeżdżają do domów po jakiekolwiek pieniądze!

W ciągu jednego dnia - 29 grudnia 2022 roku, po południu, do trzech mieszkańców gminy Szadek, zadzwonił oszust, podający się za policjanta. Oszust dzwonił na telefony stacjonarne. Starał się wyłudzić pieniądze, ale dzięki roztropności i zachowaniu  spokoju, żaden z seniorów nie dał się oszukać. Potencjalni pokrzywdzeni po skończonej rozmowie z oszustem, od razu kontaktowali się ze swoimi rodzinami i informowali o zdarzeniu prawdziwych policjantów. Świadomość seniorów i ich rodzin jest coraz większa. Jak widać na tym przykładzie, starsze osoby wiedzą jak się zachować w takich sytuacjach i sprawiają, że oszuści kończą na niepowodzeniu. Gratulujemy postawy i mamy nadzieję, że kolejne osoby również będą pamiętały jak się zachować w takiej sytuacji.

Przypominamy, że scenariusz oszustw wobec seniorów jest zazwyczaj podobny. Sprawca dzwoni na numer telefonu stacjonarnego potencjalnej ofiary i podaje się za członka rodziny lub jego znajomego (np. wnuczka, kolegę syna, itp.). Bywa, że udaje policjanta, czasem  funkcjonariusza CBŚP, a nawet za pracowników banków. Podczas rozmowy telefonicznej sprawcy podają różne powody uzasadniające potrzebę zdobycia pieniędzy, np. wypadek samochodowy kogoś z rodziny, podróż zagraniczna, tajne działania funkcjonariuszy, czy specjalne przelewy bankowe. Często prowadzą rozmowy stosując techniki manipulacji, niejednokrotnie grają na uczuciach i emocjach ofiar. Doprowadzają do tego, że pokrzywdzony wypłaca pieniądze ze swojego konta i przekazuje oszczędności podstawionym osobom w umówionym miejscu. W tego typu zdarzeniach, niezwykle ważna jest koncentracja seniorów i nieuleganie emocjom. Oszust używa różnych legend i podszywa się pod różne postacie, aby wyłudzić pieniądze. Wtedy warto skontaktować się z policją i członkami rodziny, aby z ich pomocą nie ulegać tak łatwo presji i stresowi.

Bardzo ważne jest też, aby policja była przez seniora informowana na etapie już samej próby oszustwa. Warto pamiętać, że w takich sytuacjach liczy się czas – im mniej go upłynie od chwili zdarzenia do chwili informowania policji – tym większa szansa na zatrzymanie przestępcy na gorącym uczynku przestępstwa.

Pamiętajmy - Policja i funkcjonariusze CBŚP nigdy nie proszą mieszkańców o jakiekolwiek pieniądze! Jeżeli ktoś dzwoni podając się za mundurowego i chce uzyskać pieniądze, natychmiast po zakończonej rozmowie skontaktujmy się z najbliższą jednostką Policji!

- Jeżeli rozmówca podawał się za kogoś z rodziny to po zakończonej rozmowie zadzwońmy do tej osoby na numer, który znamy. Utwierdzimy się w przekonaniu, czy nasz rozmówca był tym za kogo się podawał.

- Jeśli jest to niemożliwe skontaktujmy się z naszymi najbliższymi lub osobami, którym ufamy. Opowiedzmy im o sytuacji. Niech pomogą nam potwierdzić, że to nie oszust jest w potrzebie, tylko ktoś z rodziny.

- Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości skontaktujmy się z najbliższą jednostką Policji. Funkcjonariusze pomogą w ustaleniu czy rozmówca był tym za kogo się podawał.

sierż. sztab. Katarzyna Biniaszczyk


 

Powrót na górę strony