Informacje

Uwaga oszust! Zachowaj czujność!

Oszuści stale próbują nowych metod lub udoskonalają te, które już znają. Wykorzystują otwartość ludzi, a zwłaszcza osób starszych na różnego rodzaju oferty i promocje. W styczniu wielu ludzi podejmuje decyzje dotyczące oszczędności, inwestycji lub zmian w codziennym życiu. Oszuści podszywają się pod pracowników banków, instytucji publicznych czy firmy telekomunikacyjne, próbując wyłudzić dane osobowe, hasła, kody PIN, pieniądze.

Jedną z wielu metod wykorzystywanych w tym okresie jest oszustwo „na aktualizację danych”. Oszuści kontaktują się telefonicznie lub mailowo, twierdząc, że z powodu „noworocznej aktualizacji” konieczne jest podanie wrażliwych informacji lub potwierdzenie kodu otrzymanego SMS-em. Inni z kolei dzwonią jako „wnuczkowie w potrzebie”, licząc na to, że w świąteczno-noworocznym zamieszaniu starsze osoby nie zweryfikują ich tożsamości.
Coraz częściej można także spotkać się z noworocznymi ofertami fałszywych inwestycji. Oszuści zachęcają seniorów do „szybkiego pomnożenia oszczędności” w „bezpieczne i gwarantowane” produkty finansowe, które w rzeczywistości są zwykłym oszustwem. Używają profesjonalnie wyglądających stron internetowych i materiałów promocyjnych, by zdobyć zaufanie ofiary.
Nie można również zapominać o oszustwach online, które zyskują na popularności wśród przestępców. Fałszywe wiadomości e-mail, które wyglądają jak korespondencja z banku lub urzędu, kuszą wizją zwrotu podatku, premii lub promocji. Kliknięcie w zawarty link prowadzi jednak do stron wykradających dane lub instalujących złośliwe oprogramowanie.
Warto pamiętać, że oszuści są mistrzami manipulacji. Wiedzą, jak wywołać poczucie presji, strachu czy zaufania. Dlatego tak ważne jest, by każdy, a zwłaszcza osoby starsze, pamiętały o kilku podstawowych zasadach ostrożności. Nigdy nie podawajmy danych przez telefon lub Internet, jeśli nie mamy absolutnej pewności co do tożsamości rozmówcy. Warto także pamiętać, że instytucje takie jak banki czy urzędy nigdy nie proszą o podawanie haseł ani danych wrażliwych w wiadomościach e-mail.
Bądźmy czujni, rozważni i otwarcie rozmawiajmy z bliskimi o możliwych zagrożeniach. Dzieląc się wiedzą, możemy skutecznie przeciwdziałać oszustom.

młodszy aspirant Katarzyna Biniaszczyk

Powrót na górę strony