Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustów internetowych! Nasze przedświąteczne rozkojarzenie to dla nich możliwy zarobek

Przed nami gorący czas zakupów prezentów w Internecie. Reklamy w social mediach oraz strony wirtualnych sklepów, kuszą nas korzystnymi ofertami. W Zduńskiej Woli, w ciągu tygodnia do komendy zgłosiło się 9 osób oszukanych na łączną kwotę ponad 14 tysięcy złotych. Pamiętajmy aby w tym świątecznym, zabieganym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy.

Czas świątecznych promocji i wyprzedaży w Internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców, którzy tworzą fałszywe strony internetowe, ogłoszenia i reklamy produktów z kusząco niskimi cenami. Mieszkańcy Zduńskiej Woli, w ciągu ostatnich tygodni, w czasie wzmożonych zakupów w Internecie, wielokrotnie zgłaszali oszustwa, których padli ofiarą.
Oszustwa polegały na zakupach, które mimo wykonanej opłaty za towar, nie trafiały do zduńskowolan. Były to zakupy opon samochodowych, hantli, telefonu komórkowego, paneli fotowoltaicznych oraz innych przedmiotów. 48-letni zduńskowolanin zawiadomił, że na portalu ogłoszeniowym wystawił do sprzedaży buty. Oszustka tak poprowadziła korespondencję, że finalnie sprzedający udostępnił jej trzy kody BLIK. W taki sposób wypłaciła pieniądze z konta zduńskowolanina. Zamiast wpływu za sprzedaż butów, doszło do wypłaty i strat finansowych.
20-letnia zduńskowolanka, chcąc pomnożyć swoje oszczędności, zareagowała na reklamę, która wyświetlała się na portalu społecznościowym. Weszła w okienko reklamowe, tam podała kontakt do siebie. Z 20-latką skontaktowała się kobieta, która zapewniała o możliwości uzyskania szybkiego zysku, w zamian za dokonanie inwestycji własnych środków pieniężnych. Po dokonaniu wpłaty, kontakt z kobietą się urwał. Zduńskowolanka straciła zainwestowane oszczędności.
50-letni zduńskowolanin, odebrał telefon. Usłyszał w słuchawce, że doszło do wycieku jego danych z banku i nieznana osoba zawarła na niego umowę kredytową. 50-latek działając w strachu o swoje oszczędności, uwierzył oszustowi. Nie zweryfikował tych informacji chociażby telefonicznie w swoim banku.  Zduńskowolanin wygenerował kody BLIK, którymi nieznany sprawca wypłacił sobie pieniądze. Finalnie okazało się, ze nie było żadnej próby uzyskania na zduńskowolanina kredytu, a podając do wypłaty kody BLIK, sam umożliwił oszustowi wypłatę pieniędzy ze swojego konta.

Takich przykładowych oszustw w ostatnim czasie jest bardzo dużo. Robimy w Internecie zakupy dla siebie, ale również kupujemy prezenty dla bliskich. Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętajmy o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:

  •     weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
  •      jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
  •      uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
  •      przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
  •      jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
  •      jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
  •      wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  •      nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
  •      przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
  •      nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  •      nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

Nie pozwól, by święta zdezorganizował Ci oszust!

  •     jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
  •     zgłoś reklamację w banku;
  •     złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze;
  •     jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.

 

sierżant sztabowy Katarzyna Biniaszczyk

Powrót na górę strony