Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Robisz zakupy online? Sprzedajesz w sieci? Bądź rozważny, nie popełniaj błędów.

Okres przedświąteczny to czas, gdy chętniej korzystamy z możliwości zakupów w internecie. Bez wychodzenia z domu, siedząc wygodnie w fotelu, możemy kupić świąteczne prezenty. Bądźmy ostrożni. W stacjonarnym sklepie mogą pojawić się „kieszonkowcy”, a w internecie cyberprzestępcy.

Informacje o różnych oszustwach i ich próbach podczas zakupów w internecie, docierają do nas niemal każdego dnia. Są to oszustwa podczas zakupów, ale coraz częściej przychodzą do zduńskowolskiej komendy pokrzywdzeni, którzy stracili oszczędności podczas sprzedaży, czyli wtedy gdy na portalu ogłoszeniowym wystawili do sprzedaży na przykład wózek dla dziecka lub ubrania. Przykładem jest zduńskowolanka, która zawiadomiła, że na portalu ogłoszeniowym gdzie wystawiła swój towar na sprzedaż, odezwał się do niej kupujący. Był zdecydowany na zakup. Poprosił ją o adres, na który rzekomo miał wysłać kuriera po odbiór towaru. Sprzedająca otworzyła przysłany jej przez kupującego link. Wykonując po kolei polecenia jakie były zawarte w wiadomości, zduńskowolanka podała nazwę swojego banku, podała numer karty, a także kod CVC (znajdujący się na odwrocie karty). W ten sposób „otworzyła” dla rzekomego kupującego swoje konto i straciła oszczędności. Przestępcy w ten sposób są w stanie wypłacić pieniądze z naszego konta poprzez transakcje kartą (której pełne dane podają sami pokrzywdzeni), albo dostając się do konta generują kod BLIK. Kod ten przysyła smsem bank na numer telefonu jego właściciela, który nie będąc ostrożnym, podaje go przestępcy. W ten sposób metodą BLIK dochodzi do wypłaty pieniędzy z konta.

Policja zwraca uwagę, że nikt nie jest w stanie wypłacić naszych pieniędzy z naszego konta metodą BLIK, dopóki sami nie podamy tego kodu. Kod ten jest generowany przez bank za pomocą przychodzących do nas smsów lub możemy go odczytać z aplikacji na telefonie. Bądźmy czujni, ostrożni, czytajmy przychodzące informacje z banku, czytajmy uważnie jakie dane chce od nas osoba podająca się za sprzedającego lub kupującego w internecie. Nie podawajmy żadnemu kupującemu numeru naszej karty bankomatowej, a tym bardziej trzycyfrowego kodu CVC. Podając komukolwiek ten kod zachowujemy się tak, jakbyśmy otworzyli nasz portfel i pozwolili komuś wziąć z niego wszystkie oszczędności.

Cyberprzestępcy w 99% przypadkach wykorzystują nieuwagę, pośpiech i naiwność ludzką, a nie zaawansowane oprogramowanie czy nowe technologie. Internet tak jak każde inne miejsce nie powinien zwalniać z czujności i zachowania zdrowego rozsądku. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności różnych oszustów.

 

Wskazówki dla kupujących i sprzedających online:

  • Nigdy nie wysyłaj nikomu numeru karty, kodu PIN ani żadnych innych informacji o karcie pocztą elektroniczną czy aplikacją społecznościową.

  • Nigdy nie wysyłaj pieniędzy osobie, której nie znasz.

  • Zawsze zapisuj wszystkie dokumenty korzystając z zakupów online.

  • Jeśli nic nie kupujesz, nie przesyłaj danych swojej karty. Jeśli podasz dane z karty, to tak jakbyś otworzył swój portfel i częstował złodzieja swoimi pieniędzmi

 

Gdy dojdzie do oszustwa:

  • Należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
  • Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i smsy.
  • Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
  • Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane:

- datę i numer aukcji,

- jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę,

- nick sprawcy,

- sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres,

- sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.

 

st. sierż. Katarzyna Biniaszczyk

 

Powrót na górę strony