Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Sprzedajesz w sieci? Uważaj na oszustów

Oszukani możemy być w sieci nie tylko podczas zakupów, ale również podczas sprzedaży. W ostatnich tygodniach do zduńskowolskiej komendy zgłaszają się osoby, które sprzedawały w popularnej aplikacji swoje ubrania i zostały oszukane nawet na kilkanaście tysięcy złotych.

Coraz więcej osób korzysta z aplikacji, które służą do sprzedaży oraz kupna ubrań. Przykładem jest zduńskowolanka, która na popularnej aplikacji wystawiła na sprzedaż swoją odzież. Poprzez aplikację, skontaktowała się z nią klientka zainteresowana kupnem jej ubrań. Kupująca poprosiła zduńskowolankę o adres poczty mailowej i pozostała korespondencja odbywała się już poza aplikacją sprzedażową. Zduńskowolanka na pocztę e-mail otrzymała linki do stron, na które wchodziła, „klikała” na poszczególne okienka, jako rzekome zgody na wykonanie sprzedaży, a także zgody na logowanie do banku. W każdym kolejnym okienku podawała swoje dane, nazwę swojego banku, numer karty płatniczej, kod CVC, a także kody które przysyłał jej bank do autoryzacji transakcji. W ten sposób straciła oszczędności ze swojego konta, a także został zaciągnięty na nią kredyt on-line.

W miniony weekend zdarzył się podobny przypadek. Kolejna mieszkanka naszego powiatu wystawiła do sprzedaży buty na tym samym portalu ogłoszeniowym. Metoda działania oszusta była taka sama czyli korespondencja za zgodą sprzedającej prowadzona była za pośrednictwem poczty mailowej. Tam otrzymała wiadomość, gdzie klikając w poszczególne linki, podawała swoje dane bankowe, tj. nazwę banku, numer konta, numer kodu CVC. Sprawca mając pełne dane, wypłacił z konta zduńskowolanki wszystkie jej oszczędności.

Zwracamy się do Państwa z apelem – czytajcie uważnie i ze zrozumieniem smsy jakie przysyła Wasz bank. W każdym przypadku powtarza się ten sam schemat czyli że bank przysyła wiadomość sms z pytaniem o rejestracje nowego urządzenia logującego się na Państwa konto, a pokrzywdzeni na to nie reagują. Czytają wiadomość z banku, ale nie zgłaszają uwag że nie chcą rejestrować na koncie banku nowego urządzenia elektronicznego. Podają oszustowi wszystkie kody jakie przysyła do nich bank wiadomością sms. Oszust po otrzymaniu od pokrzywdzonego kodu do rejestracji, loguje się ze swojego komputera na naszym koncie i w taki sposób ma swobodny dostęp do naszych oszczędności. Pamiętajmy, że to nie bank, ale sami pokrzywdzeni podają sprawcy hasła, numery kart płatniczych i kody BLIK.

 

W aplikacji sprzedażowej Vinted jest dla użytkowników ostrzeżenie o treści:

„Stosując phishing, oszuści mogą poprosić Cię o Twój adres e-mail lub numer telefonu w prywatnej wiadomości na Vinted. Po ich uzyskaniu, zwykle wysyłają fałszywe maile (lub czasem prywatne wiadomości, SMS-y albo kontaktują się telefonicznie) i próbują wyłudzić Twoje dane płatnicze, podszywając się pod Vinted.

Aby zachować bezpieczeństwo pamiętaj:

  • Nie przekazuj swoich poufnych danych nikomu na platformie. Vinted nigdy nie prosi o wpisanie adresu e-mail lub numeru telefonu osoby sprzedającej w trakcie procesu zakupu. Nie ma powodu dla którego osoba kupująca mogłaby potrzebować od Ciebie tych informacji.

  • Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników. Vinted nigdy nie wysyła maili lub prywatnych wiadomości z prośbą o kliknięcie w link, w celu wpisania danych płatniczych lub dokończenia płatności.

  • Jeżeli decydujesz się na transakcję poza Vinted, nie będzie ona objęta nasza Ochroną Kupujących, a my nie będziemy w stanie Cie wesprzeć w przypadku ewentualnych problemów. Nasza Ochrona Kupujących zapewnia korzyści w postaci bezpiecznych płatności, zwrotów środków i wsparcia klienta. Ochrona Kupujących jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego za pomocą przycisku „Kup teraz”.

 

Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, czytajmy regulamin korzystania z niej. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży. Pamiętajmy o podstawowych zasadach zachowania ostrożności.

Gdy dojdzie do oszustwa:

  • Należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.

  • Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i smsy.

  • Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.

  • Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane:

- datę i numer aukcji,

- jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę,

- nick sprawcy,

- sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres,

- sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.

 

st. sierż. Katarzyna Biniaszczyk

 


 

Powrót na górę strony