Dzisiaj obchodzimy Dzień Kolejarza
25 listopada to dzień świętej Katarzyny Aleksandryjskiej, patronki kolejarzy. Z tej okazji składamy wszystkim pracownikom kolei najserdeczniejsze życzenia satysfakcji z wykonywanej pracy oraz wszelkiej pomyślności w życiu zawodowym. Składając życzenia nie zapominajmy, że to od naszego zachowania na przejazdach kolejowych zależy bezpieczeństwo kolejarzy i ich pasażerów.
W Zduńskiej Woli to święto jest szczególnie istotne, ponieważ 1 marca 1933 roku przez Karsznice przejechał pierwszy pociąg. Tego dnia oficjalnie otwarto magistralę łączącą śląskie kopalnie z portem w Gdyni. Rozpoczęto również budowę osiedla dla kolejarzy. Od tamtego dnia mieszkańcy Karsznic i okolic zostali związani z koleją.
Dróżnicy, maszyniści, dyżurni ruchu i pozostali pracownicy kolei 24 godziny na dobę dbają o bezpieczeństwo podróżnych i towarów. Dzięki nim bezpiecznie i sprawnie docieramy do celu naszych podróży. Pamiętajmy o ich pracy każdego dnia i pamiętajmy, że również my sami jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Dotyczy to każdego kierującego i każdego pieszego. Ignorancja przepisów, brawura, a przede wszystkim brak rozsądku to główne przyczyny wypadków na torach. Z policyjnych statystyk wynika, że większość zdarzeń, do których dochodzi na przejazdach kolejowych spowodowana jest nieposzanowaniem przepisów przez kierowców.
Przypominamy! Każdorazowo zatrzymujmy się przed przejazdem i upewnijmy czy nie nadjeżdża pociąg. Pamiętajmy również, że droga hamowania pociągu to kilkaset metrów. Zawsze zbliżając się do przejazdu zachowajmy zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ rogatki lub sygnalizacja mogą zwyczajnie się popsuć. Ostrożność w takich miejscach ratuje nasze życie.
Pamiętajmy, że na przejeździe kolejowym:
-
pieszemu zabrania się chodzenia po torach (torowiskach), zatrzymywania się na nich oraz przechodzenia przez nie, w miejscach do tego nie przeznaczonych,
-
przy przekraczaniu torów tramwajowych lub kolejowych, pieszy obowiązany jest zachować szczególną ostrożność i na tory wejść dopiero po upewnieniu się, że nie nadjeżdża pojazd szynowy,
-
zabrania się wchodzenia na tory, gdy zapory (rogatki) lub półzapory (półrogatki) są opuszczone (obchodzenia zapór-rogatek) lub gdy opuszczanie ich zostało rozpoczęte bądź gdy jakiekolwiek sygnały zabraniają wejścia na tory,
-
kierujący pojazdem, przed wjechaniem na tory jest obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy,
-
kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające daje sygnał zabraniając wjazdu na przejazd.
Pamiętaj - rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim.
sierż. sztab. Katarzyna Biniaszczyk